Counterpoint tahlilchilarining so‘nggi tadqiqotiga ko‘ra, 2023-yilning birinchi choragida jahon smartfon bozori o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 14 foizga va chorakga nisbatan 7 foizga kamaydi. Yuborilgani atigi 280,2 million smartfon. Shu bilan birga, Apple, garchi u boshqa ishlab chiqaruvchilarga nisbatan yillik sotuvlar eng kamtarona pasaygan bo'lsa-da, hali ham global smartfon bozorida o'z yetakchiligini yo'qotdi — uning 21 foizi qolgan, Samsung esa 22 foizini egallagan.
Bozorning umumiy dinamikasini sharhlar ekan, Counterpoint katta tahlilchisi Xarmit Singx Valiya shunday dedi: “2023 yilning birinchi choragida smartfon yetkazib berish 2013-yildan beri eng zaif dam olish mavsumi choragida yanada kamaydi, chunki Xitoyning iqtisodiy tiklanishi tahlilchilarning kutganlari sekinroq. Bundan tashqari, smartfon bozoriga yirik brendlar yetkazib berishning qisqarishi ta’sir ko‘rsatdi va iste’molchilar o‘zlarining eski qurilmalari bilan uzoqroq qolishgan holda smartfonlarni kamroq sotib olishni boshladilar.
Birinchi chorakda smartfonlarning global daromadi 7 foizga kamayib, 104 milliard dollarni tashkil etdi, biroq yetkazib berish birligichalik emas. Bunga qisman Apple kompaniyasi yetkazib berishni 2 foizga qisqartirib, 58 million donaga yetkazgani sabab bo‘ldi, buning natijasida kompaniya global smartfonlar sotuvining deyarli yarmini olishga muvaffaq bo‘ldi. Shu bilan birga, Samsung jo‘natmalari o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 19 foizga kamaygan bo‘lsa-da, 4 foizga oshib, 60,6 million donani tashkil qilgan. Galaxy S23 seriyasining sotuvga chiqarilishi Samsungga o‘rtacha sotuv narxini (ASP) 340 dollargacha oshirish imkonini berdi. Natijada, Apple va Samsung hali ham eng daromadli brendlar bo'lib qolmoqda, ular global smartfonlardan foydalanish daromadlarining 96 foizini tashkil qiladi. Ularning 80% dan ortig‘i Apple’ga to‘g‘ri keladi.
Apple natijalarini sharhlar ekan, bosh tadqiqotchi Jeff Fildxek shunday dedi: “Apple bir necha omillar tufayli bozorda yetakchilik qilmoqda. Birinchidan, uning ekotizimining jozibadorligi mijozlarga iqtisodiy qiyinchilik davrida ham arzonroq smartfon tanlashga to‘sqinlik qiladi. Ikkinchidan, barqarorlik ko'pchilik uchun ustuvor vazifaga aylangani sababli, Apple nafaqat ikkilamchi bozorning deyarli yarmini egallab oldi, balki bardoshli qurilmalar uchun ko'proq pul to'lashga tayyor foydalanuvchilarni ham jalb qildi. Uchinchidan, bu G'arbdagi yosh avlod iste'molchilari uchun tanlagan brend bo'lib, ayni paytda Xitoyning premium bozorida Huawei tomonidan qoldirilgan bo'shliqni to'ldiradi. Shu tariqa, Apple iqtisodiy zarbalarga raqobatchilarga qaraganda yaxshiroq bardosh bera oladi va baribir o‘zgarmas sodiqlikdan bahramand bo‘ladi.”
Xitoyning eng yirik smartfon brendlari Xiaomi, OPPO va vivo 2023 yilning birinchi choragida ularning har biri ikki xonali foizga pasayganligi sababli, ularning jo‘natmalari tiklanishi uchun ko‘proq kutishga to‘g‘ri keladi. OPPO va vivo uchun bu pastroq daromad va ASPlarda aks etdi va Xiaomi’ning ASP’larning yil davomida bir oz o‘sishi joriy yilning birinchi choragida daromadlarning pasayishiga to‘sqinlik qila olmadi. Smartfon bozoridagi pasayish %2″ />
Yaqin istiqbolni sharhlar ekan, tadqiqot direktori Tarun Pathak Pathak «butun smartfon bozori keyingi ikki chorakda ham kurash olib borishi mumkin. Bundan tashqari, OPEK davlatlarining neft qazib olishni qisqartirish haqidagi yaqinda qabul qilgan qarori inflyatsiyaning oshishiga olib kelishi mumkin, bu esa iste'molchilarning xarid qobiliyatini pasaytiradi. Natijada, smartfon yetkazib berishdagi pasayish barqarorlashgan taqdirda ham, 2023-yil oxiridagi bayram choragigacha sezilarli tiklanish ehtimoli yo‘q.
Manba: